формулата
на българското образование
Замисляте ли ли се какво представлява
днес българското образование – некачествени, непълни и морално остарели
учебници, демотивирани учители и ученици, зубрене. Кратко. Но в това изречение
се съдържа почти пълно описание на българската образователна система в момента.
Състояние, до което я доведоха досегашните правителства, след поредица от
експерименти. Опитните зайчета се оказаха децата ни. А плодовете на
некачественото образование ще берем след няколко години, когато подготвените
кадри са избягали в чужбина, а тук са останали от една страна идеалистите,
готови да се борят на всяка цена, и посредствените. Всички жертви на Прехода и сбърканата образователна
система.
Всеки ден си задавам въпроса защо.
Отговорът идва много лесно от разказите на сина ми и това, и това което виждам,
че се случва с неговото образование. Той е все по-демотивиран и от това ме
боли. Забелязвам, че още от началното училище, та чак до последния клас в гимназията,
е залегнал моделът на наизустяването. Голяма част от учителите изискват именно
това и стимулират подобно научаване на уроците. От учениците не се изискват
разбиране и разсъждения, а преповтаряне, като развалена грамофонна плоча. Как
се предполага, че тези млади хора ще се превърнат в мислещи възрастни; как ще
се научат сами да избират, когато образованието не поощрява собствените
разсъждения и разбирането, а преповтарянето на нечии чужди думи.
Друг проблем, който всички се правят, че
не виждат, са некачествените учебници. Последните няколко кабинета превърнаха
децата ни в опитни зайчета като година след година сменяха учебниците. До ден
днешен обаче те не са с еднакво съдържание, което поставя децата ни в неравни
условия помежду им. Някои са по-подробно списани от други, някои по-достъпни от
други. Тук трябва неминуемо да спомена и стила на писане на помагалата и
учебниците. Ако целта на съставителите е да отегчат учениците, мисията е
изпълнена. Академичният език не е подходящ за учебник за 8-9 клас. А когато
детето не разбира написаното, то губи интерес. Назубря колкото да мине
контролното и после информацията се изпарява.
А какъв е смисълът от образование, ако знанията, които дава са нетрайни.
Някои ще кажат, че вината е в учителите,
а не в учебниците. Не съм съвсем съгласна. Държавата ги докара до такова
положение, че заплатите да не им стигат да закупят учебници и помагала на
различни издателства, за да могат да подберат най-доброто. Хората, които образоват
децата ни, живеят на ръба на мизерията. А някога а се наречеш учител беше
гордост. Сега никой не иска да преподава, защото към професията няма уважение
дори от собствения им работодател – държавата. Вярно е, че някои от
преподавателите не са добри. Спор няма.
Мога да продължа с недостатъците на
образователната система. Те са много. Както във всички сфери напоследък, и тук
се преплитат интересите на мнозина, кротко сгушени под крилото на властта;
необезпокоявани от никого. Парламент след парламент, правителство след
правителство, министър след министър, експеримент след експеримент. Тези
безкрайни и често абсурдни опити рушат образованието.
Ето защо децата ни не искат да учат и
живеят в България.
ПП: През 7О години на миналия век, Маргарет
Тачър, като Министър на образованието на Великобритания е идвала в България, за
да черпи опит за българската образователна система – една от най добрите в
Европа и света.
Сега къде сме?
Очаквайте
утре коментара ми за проблемите на висшето образование
Няма коментари:
Публикуване на коментар